PETER EIJKELBOOM

Van jongs af aan heeft Peter een grote interesse in vormgeving. Het begon al vroeg: het goede spijkerjasje of die mooi gevormde hengel met molentje. Later vertaalde dit zich vanzelfsprekend naar opleidingen: de Amsterdamse Grafische School en de Modeakademie. Nog steeds word hij blij van dingen die net die extra aandacht hebben gekregen waardoor deze mooier maar liefst bruikbaarder en mooier zijn geworden. Deze uitgangspunten zijn ook de uitgangspunten die hij hanteert bij het vormgeven.

Jeugd: Geboren in Amsterdam verhuisden Peter, zijn ouders (een moeder van Indische afkomst en een echte Amsterdamse vader met veel liefde voor ruimte en natuur) en zijn 2 zusters toen hij 3 jaar was naar Den Ilp, een klein dorpje in de polder onder de rook van Amsterdam. Het vlakke polderlandschap met de koeien, de slootjes en de prachtige wolkenluchten zijn de visuele herinneringen aan zijn onbezorgde jeugd. Maar ook de warmte, het samen zijn en samen eten dingen die zo typerend zijn voor de Indische achtergrond van zijn moeder. Met het bootje de polder in en zoeken naar een ‘staande’ snoek in het heldere slootje of kijken naar de kemphanen, fuiken zetten of lopen door een meeuwenkolonie waren zo de dagelijkse dingen die hem bezig hielden maar ook samen met zijn moeder Indische koekjes bakken of een uitgebreide rijsttafel maken omdat er weer eens iets te vieren was.


Opleiding:
Toch riep de stad en zijn interesse voor vormgeving; na zijn middelbare school reisde hij in eerste instantie dagelijks voor een opleiding naar Amsterdam: de Amsterdamse Grafische School. Tijdens deze opleiding is hij op kamers in het centrum van Amsterdam gaan wonen en overgestapt naar de Modeakademie. Een erg leuke opleiding welke hij met veel plezier heeft gevolgd. Tijdens zijn studie heeft hij gewerkt bij Harvey Musin en na 4 jaar heeft hij deze opleiding met succes afgerond.

Werk:
Na deze studie is Peter in eerste instantie bij een fotograaf gaan werken en eigenlijk kwam van het een het ander. Hij kwam in contact met een cameraman waarmee hij het erg goed kon vinden en met hem heeft Peter zo’n 5 jaar heel veel verschillende dingen gedaan. Van een documentaire in Siberië tot en met producties voor Philips in Knoxville Tennessee en van cursussen Over varen in Nederland tot en met wijncursussen in Frankrijk, Italië en Spanje. Deze afwisseling en het onverwachte maakte dit tot een heel bijzondere tijd. Hierna werd Peter gevraagd om met een reizend theatergezelschap op tour te gaan en ook dit was weer heel bijzonder. Na dat jaar in het theater kon hij bij Joop van den Ende productions komen werken als Hoofd Art Department bij de soapserie Onderweg Naar Morgen. Tijdens de 5 jaar (±1000 afleveringen) was Peter hier verantwoordelijk voor de inrichting van de sets van deze serie en heeft hij ook zijn eerste sets/interieurs ontworpen. Toen het na 5 jaar tijd was voor iets anders heeft Peter aan verschillende speelfilms meegewerkt: aan cult-producties voor Pim de la Parra tot en met grote commerciële films voor Dick Maas. 

Zelfstandig ondernemer: Inmiddels vonden Marijke en Peter hun ervaring op interieurgebied groot genoeg om voor zichzelf te beginnen. Binnen dit bedrijf, inmiddels heet het na 8 jaar Studio Marijke Schipper, hebben ze de taken verdeeld en heeft ieder zijn eigen specialiteiten. Door deze verdeling maar zeker ook door de overlapping van sommige onderdelen en gedeelde passie voor interieur-vormgeving hebben zij erg veel plezier in het samen werken in het bedrijf.

Inspiratie: De dingen die Peter mooi vindt hebben liefst iets onverwachts of natuurlijks: een subtiele kleurcombinatie maar soms ook met contrast, hij wordt blij van de structuur van de schil van een truffel en morille of de kleurencombinaties van de veren van een uil. Liever een duidelijke vorm en een groot gebaar en liever een exemplaar van echte kwaliteit dan een hele stapel rommel. Iets waar je echt voor kiest omdat het herkenbaar is en een echte bewuste keuze is. Dit veel eerder dit dan een neutrale allemansvriend. Een stukje nostalgie, klassieke elementen spreken hem veel meer aan dan het eenvoudige monotone dat vaak (verkeerd) als modern wordt gepresenteerd maar een goede combinatie van klassiek en modern vindt Peter prachtig. Een klassieke Engelse pub op het Engelse platteland na een herfstwandeling of oesters eten met de kinderen op een rotskust in Bretagne; puur en ruig spreken hem meer aan dan een gezapig kabbelende Middellandse zee. Liever een goed glas Chablis uit een Duralex glas dan een foute wijn uit dat verantwoorde glas maar nog liever die Chablis uit dat antieke bistro glas. Maar ook schaamteloos lekker eten in een veel sterren restaurant en slapen in een oud luxe hotel of juist een friet met stoofvlees gewoon op straat. Contrasten, zolang de beleving maar intens en puur is. Inspiratie vindt hij eerder in een mooi oud fotoboek van iemand met een verhaal of gewoon bij mensen die iets te vertellen hebben dan in dingen. Tenzij het dingen zijn met een verhaal. Producten waar Peter van houdt zijn functioneel met net dat subtiele extra of gevoel van nostalgie waardoor je er blij wordt om het te gebruiken. Luxe, verwend worden doordat je theedoek van mooi materiaal en ruim van afmeting is, het glas geschiedenis heeft en de liefde die het uitstraalt omdat het mooi, goed gemaakt en prettig is om naar te kijken, mee te werken of anders. Kortom: de dingen moeten uitstraling en het liefst een ziel hebben of kunnen krijgen. Favoriete kunstenaar is Picasso, zijn grafische werk en etsen maar zeker ook zijn leven. Favoriete schrijvers: Evelyn Waugh, Gabriel Gazia de Marquez en Jan Wolkers. Muziek: Aznavour en Sinatra maar ook John Mayer en Amy Winehouse. Kok: Marco Pierre White. Ruig met super quotes en het allermooiste kookboek aller tijden: White Heat.